Die EU will den Einspeisevorrang für Erneuerbare Energien für Deutschland und andere Vorreiterländer aufheben. Sobald in einem EU-Land mehr als 15% der jährlich erzeugten elektrischen Energie aus Erneuerbaren Quellen kommt, soll der Einspeisevorrang aufgehoben werden. Das würde bedeuten, dass in Zukunft Solar- und Windstrom nicht nur aus technischen, sondern auch aus finanziellen Gründen abgeregelt werden darf, um Strom aus dreckigen Braunkohle- oder Kernkraftwerken zu Dumpingpreisen im Netz zu verteilen.

Die EU will den Einspeisevorrang für Erneuerbare Energien für Deutschland und andere Vorreiterländer aufheben. Am 30. November 2016 soll ein neues EU-Energiepaket vorgestellt werden. Die „Electricity Directive“ besteht aus insgesamt acht Gesetzestexten und unter [1] gibt es einen Überblick auf Englisch. Die Direktive soll eigentlich den „Energiebürger“ fördern, was auch Article 14 (s.u.) zunächst beschreibt.

Auch Article 11 (s.u.) scheint auf den ersten Blick ein Fortschritt zu sein. Immerhin wird in Paragraph 2 den Mitgliedsstaaten erlaubt („may provide…“), einen Einspeisevorrang („priority dispatch“) für Erneuerbare Einspeiser vorzusehen. Für manche Mitgliedsstaaten wäre das immerhin ein erster Schritt, denn nicht alle EU-Mitglieder haben einen Einspeisevorrang für Erneuerbare Energien.

Aber Paragraph 3 und 4 haben es in sich: Sobald in einem EU-Land mehr als 15% der jährlich erzeugten elektrischen Energie aus Erneuerbaren Quellen kommt, soll („shall“) der Einspeisevorrang aufgehoben werden. Da in Deutschland schon mehr als 30% Strom aus Erneuerbaren erzeugt wird, müsste Deutschland den Einspeisevorrang unverzüglich aufheben! Zusätzlich wird der Einspeisevorrang für Einspeiser über 500 kW ebenfalls aufgehoben. Nahezu alle Windkraftanlagen und die meisten Biogasanlagen haben aber mehr Leistung, sodass diese auch in anderen Ländern erst gar nicht bei dem Einspeisevorrang berücksichtigt werden. Es gibt zwar eine Bestandsschutzregelung (Paragraph 5). Die fällt aber bei größeren Änderungen an der Anlage („significant modifications“) weg.

Insgesamt gibt die EU-Kommission mit dieser Direktive nicht den Erneuerbaren, sondern den preiswertesten Einspeisern den Vorrang. „Non-discriminatory“ liest sich zwar zuerst durchaus positiv. Aber tatsächlich heißt das Vorfahrt für den freien Markt, und jegliche Einschränkung („dicrimination“) aus Klima- oder Umwelt- oder Verbraucherschutzgründen wird damit nicht mehr zugelassen.

Das würde bedeuten, dass in Zukunft Solar- und Windstrom nicht nur aus technischen, sondern auch aus finanziellen Gründen abgeregelt werden darf, um Strom aus dreckigen Braunkohle- oder Kernkraftwerken zu Dumpingpreisen im Netz zu verteilen. Eine Entschädigung bei Abregelung wird dann nicht mehr möglich sein.

Gerade vor dem Hintergrund der aktuellen Klimakonferenz muss man hier sagen: Diese Direktive ist ein Klimaschutzverhinderungsgesetz.



Referenzen:

[1] “Leaked: draft EU Electricity Market Regulation”, Website 25.11.2016, http://stollmeyer.eu/?p=473


Article 14
/Active consumers/

1. Member States shall ensure that active consumers:

(a) are entitled to generate, store, consume and sell self-generated electricity in all organised markets either individually or through aggregators without being subject to disproportionately burdensome procedures and charges that are not cost reflective;

(b) are subject to appropriate network charges based on the electricity fed into the grid and the electricity consumed from the grid in line with Article 58. The electricity fed into the grid and the electricity consumed from the grid shall not be offset against each other.


Article 11
/Dispatching of generation and demand response/

1. Dispatching power generation facilities and demand response shall be non-discriminatory and market based unless otherwise provided under paragraphs 2 to 6

2. Member States may provide that when dispatching electricity generating installations, transmission system operators shall give priority to generating installations using renewable energy sources or high-efficiency cogeneration from small generating installations or generating installations using emerging technologies to extent provided for in paragraph 3.

3. Member States may provide priority dispatch pursuant to paragraph 2 for

(a) generating installations using renewable energy sources or high-efficiency cogeneration with an installed electricity *of less than 500 kW*; or

(b) demonstration projects for innovative technologies;

4. Where the total capacity of generation installations subject to priority dispatch under paragraph 2 and 3 is *higher than 15% of the total installed generating capacity* in a Member State, additional generating installations shall *not become subject to priority dispatch* under paragraph 3(a). As of 1 January 2026, paragraph 3(a) shall be applicable only to generating installations using renewable energy sources or high efficiency cogeneration with an installed electricity capacity of less than 250 kW.

5. Member States shall provide priority dispatch for generating installations using renewable energy sources or high-efficiency cogeneration which have been commissioned prior to [entry into force] and while being subject to priority dispatch under Article 15 (5) of Directive 2012/27EU of the European Parliament and of the Council of 25 October 2012 on energy efficiency [33] or Article 16 (2) Directive 2009/28/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the promotion of the use of energy from renewable sources [34] shall remain subject to priority dispatch. As of the date where the generating installation is subject to significant modifications, which shall be the case at least where a new connection agreement is required, priority dispatch shall no longer be applicable.

6. Member States which can demonstrate that, in particular due to lack of well-functioning short term markets, there would be substantial problems arising from the removal of priority dispatch pursuant to paragraph 1 for generating installations using renewable energy sources or high-efficiency cogeneration exceeding the thresholds provided in paragraph 3, and that these problems endanger fulfilling the targets set out in Article 5 [Renewables Directive] or the objectives set out in Article 14 Directive 2012/27/EU of the European Parliament and the Council of 25 October 2012 an energy efficiency [35], may apply for the possibility to foresee priority dispatch for these generating installations. The Commission may adopt a decision allowing for the requested priority dispatch to be granted. The Commission shall inform all Member States of those applications before taking a decision, taking into account respect for confidentiality. That decision shall be published in the Official Journal of the European Union. The Commission may provide in its decision that it is subject to conditions which aim at remedying the problems established as a basis for the granted derogation. The decision shall be limited in time.

7. Priority dispatch shall not endanger the secure operation of the electricity system, shall not be used as a justification for curtailment of cross-border capacities beyond what is provided for in Article 14 and shall be based on transparent and non-discriminatory criteria.